19 بهمن 1389

تحقیقات بازار برای رفتار مصرف کنندگان قرص جوشان:

خارجی بودن برند ارزیابی واقع بینانه را از مشتری می گیرد

 TMBA: نتایج یک تحقیق معتبر که در زمستان سال 1389 انجام شد نشان می دهد قرصهای جوشان تولید شرکتهای داخلی با ذائقه ایرانیها سازگارتر است .

بر اساس این گزارش اغلب مشتریان ایرانی وقتی وارد داروخانه یا فروشگاه می شوند از میان قرصهای جوشان ساخت شرکتهای داخلی و خارجی  ، قرصهای خارجی  را انتخاب می کنند.

بر اساس این تحقیق از مصرف کنندگان نمونه خواسته شد که قرصهای جوشان را در دو مرحله با آگاهی از برندها و بدون آگاهی از برند قرصها ،از نظر مواردی نظیر مزه، بو، صدای حل شدن، سرعت حل شدن رتبه بندی کنند و در نهایت قرصها را در هر دو مرحله از لحاظ ترجیح خرید رتبه بندی کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد مصرف کنندگان در تست ، با آگاهی از برند، برندهای خارجی را بالاتر ارزیابی می کنند، در حالی که در تست بدون نام، ارزیابی واقع بینانه تری از ویژگی قرصها دارند.

این گزارش می افزاید: مصرف کنندگان  در هنگام انتخاب از روی مزه  و بدون آگاهی  از برند و کشور سازنده،  نسبت به قرصهای جوشان ایرانی  ابراز تمایل بیشتری می کنند ودر جریان این تحقیق قرص جوشان خارجی که در ارزیابی با نام رتبه اول را کسب کرده بود در ارزیابی بدون نام رتبه آخر را کسب کرد  که این نشان دهندۀ اثر برند خارجی بر ارزیابی مصرف کنندگان بود.

چندی پیش مرضیه وحید دستجردی  وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در صبحانه کاری اتاق بازارگانی و صنایع و معادن ایران نیز گفت: ایرانیها علاقه زیادی به کالاها و داروهای خارجی دارند و حس می کنند تاثیر گذاری نمونه های خارجی آن بیشتر است. که این نیز یک مساله فرهنگی است که با تبلیغات و بازاریابی مناسب محصولات دارویی ایرانی حل خواهد شد.

وی تاکید کرده بود اگر مشتریان بدانند که قرصها و مکملهای غذایی خارجی در چه شرایط غیر استاندارد و نامناسبی وارد کشور می شوند ، نمونه های خارجی را انتخاب نمی کنند.

این تحقیق به سفارش یکی از شرکتهای معتبر تولید قرص جوشان کشور و توسط دپارتمان تحقیقات بازاریابی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی(TMBA) انجام شد ه است.

img2
  • آخرین اخبار
  • پربازدیدترین‌ها

a