14 بهمن 1389

سمینار تخصصی تبلیغات محیطی برگزار شد

TMBA: سازمان زیباسازی شهر تهران “نخستین سمینار تخصصی تبلیغات محیطی” را با هدف بررسی علمی و تعیین راهکارهای عملی ساماندهی تبلیغات محیطی، برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ما در این سمینار که بعد از ظهر ۱۰ بهمن ماه در سالن همایشهای پژوهشگاه فرهنگ ، هنر ومعماری جهاد دانشگاهی و با حضور مدیران سازمان زیباسازی شهرداری و اساتید گرافیک و تبلیغات شهری برگزار شد ، تبلیغات محیطی شهر تهران از نظر محتوا و عناصر بصری وهمچنین مکانهای بیلبوردها و مسایل فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هویت فرهنگی در تبلیغات

محمد نقی زاده طراح و گرافیست  در این نشست با بیان اینکه گاهی تبلیغات بدون در نظر گرفتن هویت فرهنگی ما طراحی می شوند گفت: فرودگاه شهری مانند مشهد باید این حس را به میهمان این شهر بدهد که وارد یک شهر مذهبی شده است، این در حالی است که در ورودی های این شهر هیچ اثری از نمادهای مذهبی نیست.

وی ادامه داد: در برخی تبلیغات بدون توجه به معانی حیوانات کارتونی در فرهنگ های خاص از آنها استفاده می شود.همچنین گاهی اوقات از قهرمانان خارجی استفاده می شود، این در حالی است که در فرهنگ خود ما قهرمانانی وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد.

نقی زاده ادامه داد: شرکتهای خارجی نیز گاهی بدون توجه به مسایل فرهنگی ما مثلا جشنواره های خود را همزمان با محرم و صفر برگزار می کنند.

وی گفت: در برخی تبلیغات نیز می بینیم که از طرحی مانند توالت فرنگی به عنوان نماد هنر و فرهنگ ایرانی یاد می شود و آن را درست جلوی مصلی تهران نصب می کنند.

به گفته وی هر تبلیغی برای آنکه به اثر بخشی برسد باید درست طراحی شود، به خوبی از نشانه ها در آن استفاده شود و در جای درست به نمایش گذاشته شود.

طراحی خوب ، تبلیغ خوب

در این سمینار، شهرام گلپریان، متخصص گرافیک  نیز با بیان اینکه  طراحی های بصری دارای دو جنبه کاربردی و تبلیغی است گفت: طراحی های کاربردی شامل علائم و نشانه هایی است که برای خدمات اجتماعی به شهروندان ارائه می شود.

وی افزود: باید قبل از اینکه زیبایی تبلیغ ملاک قرار گیرد، ضروری است یک تبلیغ کارکرد خود را داشته باشد. یعنی مفهوم و پیام مورد نظر فرستنده شفاف و سریع به مخاطب ارسال شود.

وی با بیان اینکه برخی تبلیغات مانند استیل البرز در عین سادگی و دوری از آلودگی های بصری ، به سرعت پیام خود را منتقل می کنند افزود: استفاده از فونت های من درآوردی در طراحی همیشه نمی تواند به جذابیت کمک کند، این در حالی است که بسیاری از شرکتها در تبلیغات خود فونت نستعلیق یا حتی فونتهایی فانتزی را اتخاب می کنند ولی انتخاب درست به تبلغات آنها جذابیت می بخشد.

وی از فونت لوگو تایپ شرکت نفت ایرانول به عنوان یک فونت شایسته برای یک شرکت بزرگ یاد کرد که می تواند کارکرد خاص خودش را داشته باشد.

وی در ادامه استفاده از تبلیغات سه بعدی را مورد بررسی قرار داد و گفت تبلیغاتی مانند روغن فامیلا، مخاطب را با کمترین کلمات درگیر می کند و به سرعت پیام خود را انتقال می دهد.

تبلیغ خوب باید درست نمایش داده شود

در ادامه این نشست، شهرام سیف هاشمی، مشاور تبلیغات گفت: بسیاری از تبلیغاتی که ما پیرامون خود می بینیم ممکن است که به خوبی طراحی شده باشند ولی عرضه و نمایش آنها در محیطهای تبلیغاتی نامناسب است.

وی گفت: بسیاری از بیلبوردها و بنرها در مکانهایی نا مناسب نصب شده اند و یا اندازه آنها استاندارد نیست .

سیف هاشمی در تشریح توضیحات خود افزود: برخی بیلبوردها و بنرها بدون توجه به محیط پیرامون خود طراحی شده اند و طراحان این بیلبوردها فقط یک سمت آن را در نظر گرفته اند و دیگر بخش های این بیلبوردها فقط ظاهر شهر را زشت می کنند.

امروزه در تبلیغات محیطی به‌کار بردن راهکارهای استفاده از تکنولوژی جدید و در نتیجه کاهش اغتشاشات بصری و زیباسازی شهر بسیار حائز اهمیت است، به گونه ای که با کاهش فشارهای عصبی شهروندان در محیط شهری این امر بر احساسات، عواطف وروح و روان آنان در تعاملات رفتاری اثر مثبت می‌گذارد.

سمیناربعدی  تبلیغات شهری ۱۸ بهمن ماه  در سالن همایشهای پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی  برگزار خواهد شد.

img2
  • آخرین اخبار
  • پربازدیدترین‌ها

a