10 مهر 1396

نوآوری در تحویل

مارکتینگ نیوز- سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌های چابک میلیونها دلار برای ویرانگری در خدمات تحویل پستی سنتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.


همشهری آنلاین نوشت:


اين امر با توجه به محبوبيت روزافزون مدلهاي نوين تحويل در تجارت الكترونيك صورت گرفته است.‌

واقعيت جديد در حوزه‌ تحويل

بر اساس جديدترين گزارشهايي كه در صورت تحويل انجام شده است، از سال 2013 تعداد بررسيهايي كه در اين زمينه انجام شده است و نيز منابع مالي كه به آنها اختصاص پيدا كرده، افزايش يافته است. يكي از روندهاي نسبتاً جديدي كه در عرصه‌ تحويل شاهد هستيم، تحويل در همان روز سفارش است كه خرده‌فروشان براي جذب مصرف‌كنندگان با اين حربه، رقابت تنگاتنگي با يكديگر پيدا كرده‌اند.‌.

همين تغييرات در نگرش و رفتار مصرف‌كنندگان مدلهاي سنتي تحويل را با تنشهاي اساسي روبه‌رو كرده است. آمازون و اوبر را در نظر بگيريد. رويكرد اين دو شركت به تجارت الكترونيك و حمل‌ونقل كاملاً تحويل‌ يافته و ويرانگرانه است.

آنها به پاسخگويي مستقيم به نيازها و علائق مصرف‌كنندگان، رويه‌هاي سنتي تحويل را به‌‌‌‌چالش كشيده‌اند. تاكسي‌هاي اوبر در مكان و زماني كه خودتان تعيين مي‌كنيد شما را سوار مي‌كنند. مصرف‌كنندگاني كه مايحتاج خود را به‌صورت آنلاين سفارش مي‌دهند، خواهان همين نوع تحويل هستند. به جاي آنكه چند روز منتظر مأمور پست بمانند تا سفارش خود را تحويل بگيرند، به سراغ استارتاپ‌هاي هوشمند و چابكي مي‌روند كه حوزه‌ي تحويل محدودي دارند، اما با سرعت و تمركز بالاتري اين كار را انجام مي‌دهند.‌

ويرانگري در تحويل چيست؟

به‌طوركلي چهار حوزه بر صنعت تحويل و ايجاد نوآوري و ويرانگري در مدلهاي سنتي اين عرصه تأثيرگذار هستند.‌

1- انتظارات و رفتار مصرف‌كنندگان ‌

استفاده از تلفنهاي هوشمند، تغييراتي را در رفتار مصرف‌كنندگان و دسترسي آني آنها به داده‌ها به وجود آورده است. موبايل آنها را در موقعيت كنترل قرار داده است و آنها انتظار دارند كه فرايند ارسال و تحويل محصولات همچون تجربه‌ي خريد آنها موبايل باشد. اين امر باعث شده است كه تحويل بخش دوم تجربه‌ي خريد باشد. اين فناوري نوين فاصله‌ي زماني ميان خريد و تحويل را كوتاه كرده است؛ زيرا اين انتظار را در مصرف‌كنندگان به وجود آورده است كه تحويل به‌صورت آني، در همان روز، و با روشهاي نوين انجام شود.‌

2- خرده‌فروشان پيشنهاد رقابتي خود را در جايگاه‌يابي مجدد مي‌كنند‌

از آنجايي كه قيمت‌گذاري ديگر عامل كليدي در خريد اينترنتي نيست، مدلهاي رقابتي نيز در حال تغيير هستند. در اين مرحله، سريع و ارزان اهميت فوق‌العاده پيدا كرده است؛ زيرا دغدغه‌ي اصلي مصرف‌كنندگان به‌راحتي و سرعت تبديل شده است. خرده‌فروشان براي اينكه دريابند محصول را در چه زماني و چه مكاني به مصرف‌كنندگان برسانند تا آنها را خشنود و راضي كنند، به جمع‌آوري و تحليل داده‌ها متوسل خواهند شد و محل نگهداري محصولات را بيش از پيش به مشتريان خود نزديك خواهند كرد و البته در جستجوي راههاي جديدتري براي تحويل آنها خواهند بود.‌

3- استارتاپ‌ها‌

از آنجايي كه تحويل يك صنعت ناكارآمد است و بازار آن به‌سرعت روبه‌رشد است، استارتاپ‌ها علاقه‌ي وافري به اين بازار نشان داده‌اند. آنها بر اين عقيده هستند كه مي‌توانند مدل متفاوتي براي تحويل طراحي كنند و آن را به‌گونه‌اي متفاوت انجام دهند. آنها داراييها و سرمايه‌ي كمي دارند. اطلاعات گسترده‌اي دارند، و مي‌توانند چابك و كم‌هزينه عمل كنند.‌

4- فناوري‌

هوش مصنوعي و يادگيري ماشين مي‌توانند انبوهي از داده‌ها را به شكلي جديد بررسي كنند و به اطلاعات ارزشمندي دست پيدا كنند كه ابزار قدرتمندي براي صنعت تحويل و خرده‌فروشان خواهد بود.‌

فناوري همچنين امكان به‌اشتراك‌گذاري منابع جديدي از داده‌ها را فراهم آورده است. به‌طور مثال، اوبر امكان دسترسي به داده‌هاي ترافيك را براي كاربران خود فراهم آورده است.‌

همين اطلاع مي‌تواند به شركتها كمك كند كه بفهمند مردم در چه مكانهايي و به چه مقاصدي جابه‌جا مي‌شوند.

زماني كه اين اطلاعات در كنار شاخصهاي نزديكي قرار مي‌گيرند، خرده‌فروشان مي‌توانند محصولات را در مكانهايي نگه دارند كه مردم به آنها نياز پيدا مي‌كنند.

به‌عنوان مثال، اوبر با استفاده از اين اطلاعات مي‌تواند پيش‌بيني كند كه فردي كه در هنگام ظهر با تاكسي اوبر به رستوران رفته است، احتمالاً يكي‌دوساعت بعد به تاكسي ديگري براي بازگشت به محل كار خود نياز دارد.‌

 

 

منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار

 

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

img2
  • آخرین اخبار
  • پربازدیدترین‌ها